Asistatul social…parlamentarul

O boare de primăvară timpurie şi gloduroasă începuse deja să învăluie adormitor uliţele şi casele chircite de vreme şi neputinţă ale satului Sbârliţi comuna Flămânzi, sat mic  la vreo două sute de suflete, a cărui principală industrie era , toamna, produsul ţuicii din merele, perele, prunele sau orice altceva era potrivit şi pe măsură, din pomii ce imbâcseau cu generozitate dealurile şi gospodăriile Sbârliţilor iar în timpul anului consumul temeinic şi conştiincios al producţiei autohtone. Singurele case mai acătării erau primăria, biserica învelită doar pe jumătate pe cupolă (că atât fu’ bugetul) şi cârciuma lui Lipeală poreclit aşa după vremurile în care lipea cu chirpici casele oamenilor, asta înainte să devină cu forme legale un cetăţean de vază a comunităţii, frecventat zilnic, constant dar şi cu folos (pentru el) de majoritatea sbârliţilor purtători de nădragi unsuroşi şi peticiţi ai satului. Ca în fiecare zi la această oră…Petre a lu’ Panfil zis şi Chiorete,  adulmecând pofticios aroma de secărică dreasă cu Dero Automatic de Lipeală (pentru tărie…zice el)  se pregătea să lingă al treilea ţoi când uşa şubredă se dădu de perete şi intră maiestos, fornăind a importanţă, Beşleagă, ăl de candidă ultima dată la primărie şi ieşi pe locul trei din doi candidaţi din cauză de prea multă zeamă de prună cu care îşi cinstise simpatizanţii înainte să ajungă la urne de nu mai nimeriră ăia nici treptele primăriei darămite urna.

– Hai s’trăieşti…zise…trântindu-şi trupul mătăhălos şi asudat pe taburetul jegos din faţa lui Chiorete. Acesta îl privi lung şi bănuitor preţ de ceva vreme după care, mai mult mormăit, zise:

– S’trăieşti! Da’ care-i treaba de te văd p’acilea? Dăduşi de bani?.

– Păi da… că luai “asistatul”pă două luni că mă împăcai cu primarele.

– Da’ care fu’ treaba de se învârtoşă pe tine ?

– Avu’ carcalaci la cap acu’ două luni că cică banii ăştia nu se dă aşa…de pomană, că tre’ să contribuim şi noi la trebile satului, adică să mă duc să-i sap şanţul din faţa casei lu’ baba Fleaşcă de lângă cruce, că acus’ vine primăvara şi dă ploilii. Păi cum să-i sap eu hoaştei şanţu’ când ea mă reclamă la post că-i furai o găină astă iarnă. Dea dracu’ în neamu’ ei că nu ştie ce vorbeşte…era gâscă nu găină. Bă Lipeală…mai mă ţi mult pă uscat ? Bagă aici trei ţoiuri să aibă şi Chiorete dă vorbă.

– Păi şi… cum îl convinseşi ?

– I-am zis fo’ două de l-am lăsat cu gura căscată ca mortu’ fără basma sub bărbie.

– ……? replică Chiorete din priviri.

– Păi l-am luat aşa…mai pe la islaz…ca să-nţelegă omul cu cin’ se pune. Deci zic eu…că iar mă luă cu baba Fleaşcă de m’apucă biliboiala la cap…bre dom’ primar…bă Nelule…ce draci ai cu mine că tu nu vezi ce se-ntîmplă dăn’ prejur. Ia zi Nelule…dom’ primar…noi dă ce este asistaţi? Că nu muncim este ? Esteeee. Nu muncim da’ avem famelie şi obligaţii şi trebe să mâncăm şi noi oareşce. Este ? Esteeee. Avem famelie şi obligaţii deci avem nevoie de bani. Este ? Esteee.Statu’ şi alegătorii a stabilit că să ne dea bani chiar dacă nu muncim chit că zici tu că trebe ?. Este ? Esteee. Beleşte şi tu ochii şi ia ezemplu dă la ăi mai mari care stă cu burdihanele la sobă şi zice că este în grevă şi nu munceşte, da’ un purcoi de bani tot ia. Pă ei îi pune cineva să sape şanţuri sau altceva ?. Nu le zice nici dă-te mai încolo. Este ? Esteee. Păi dacă ăsta-i mersul … ce te pui tu contra mea şi a organelor “mai superioare”care tot asistaţi se cheamă că este. Iar la babă las’că sap eu patriotic când o da colţul, da’ la cimitir nu în faţa casei. Da’ nu spun că a scos banu’ fără să chirăie şi să cugete o secundă. Păi ce dracu’…muream cu dreptatea într-o mână şi cu cealaltă în beregăţilii lui.

– Bă Beşleagă că bine zici, hai că dau şi eu un rând d’ aia cu aromă de levănţică…zise Lipeală. Aşa e …un primar trebe să fie mereu în pas cu vremile şi cu politica. Eu să fiu în locu’ ălora nici că m-aş mai duce pă la slujbă dacă văd că merge căruţa fără mine, la ce-mi trebuie zdruncinături ?

N.A. Temă preluată din troleibuzul 65 asăzi 10 03 2012 şi adaptată pentru deliciul subsemnatului.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

